Bir Dilim Sohbet

Ali Leskay ile Röportaj

Televizyon izleyicileri için diziler hayatlarının tam ortasında yerini aldı. Neredeyse her hafta evimizin konforunda bir film izler gibi yeni bölüm diziler izliyoruz. Bu yapımların çoğu gerçekten çok ciddi ses getiriyor ve rayting alıyor. Bizler o dizilerin oyuncularını tanıyoruz belki ama onları bizim evimize kadar getiren kocaman bir ekip var arkalarında. Bu hafta Avşar yapımda uygulayıcı yapımcı olarak görev yapan Ali Leskay ile sektörden, süreçten konuştum. Keyifli okumalar.

İnsanlara en çok ulaşan sektörlerin birinde görev yapıyorsunuz. Öncelikle sizin için nasıl başladı bu serüven?

Çocukken televizyonun başından hiç kalkmazdım… Zorla, kavga-kıyamet uykuya yatırırdı annemle babam beni… Gençlik dönemlerimde ise yüzlerce film izliyordum artık. Bir süre sonra bu işin içinde yer alma isteğim oluştu. Anlatacak hikayelerim vardı. Üniversiteden mezun olduktan sonra iktisat bölümüyle ilgili herhangi bir alan yerine, hayallerimi realize etmek adına bu sektöre girdim en dibinden.

image (1)

• Şu an Avşar film’de uygulayıcı yapımcı olarak görev yapıyorsunuz. Peki bir sette ne yapar uygulayıcı yapımcı?

Set öncesi, setteki ve set dışındaki tüm yapıların koordinasyonunu sağlar. Bir setin belkemiğidir…

Her gün onlarca kanalda birçok dizi yayınlanıyor. Böyle yoğun bir sektörde kaliteyi sağlamak zor olsa gerek. Nedir olmazsa olmazları?

İyi hikaye, organik cast, doğru anlatım, nitelikli prodüksiyon…

Bizler dizilerde ya da filmlerde en çok oyunculara dikkat ediyoruz oysa bu işin arkasında kocaman bir ekip oluyor. Dizi emekçilerinin hakları ya da çalışma koşulları ile ilgili ne düşünüyorsunuz?

Dramalarda kanalların talebi genelde 90 dakika oluyor. 90 dakika demek, 75-80 sayfalık bir teksti 6 günde çekme zorunluluğu demek. Günde ortalama 13-14 sayfa çekmek durumundayız. 1 sayfa senaryo, hazırlık ve ulaşım hariç ortalama 1 saatte çekilir, dolayısı ile uzun saatler çalışılabiliyor. İnsanlar, bu durumu bilerek işleri kabul ediyor. Sektördeki büyük firmalar -ki sayıları azdır- sosyal güvence ve düzgün ödemeler konusunda çalışanlarını tatmin ediyor, çeşitli yönlerden mutsuz olanlar ise bir şekilde sistemden çıkıyor. Mali altyapıların yeniden düzenlenmesi ile dizi minütajların olması gereken sürelere inmesini çok isterim ve bu hayal değil, bunun gerçekleştiğini göreceğiz.

• Geçen sene raytingler konusunda birçok olay yaşandı. Özellikle birilerinin bu sistemi sömürdüğünü açıkça gördük.  Sizce rayting bir yapımın kalitesinde tek unsur mu?

Reklam verenler, A/B ve C1 adlı 3 farklı izlek grubunun 20 yaş üzerindeki kitlesinin beğenilerinin ortalamasını baz alırlar. Bu tamamen ticari bir yapıdır ama bu yapı asla herhangi bir işin kalitesini belirleyici tek unsur değildir. Bunun ispatı, kalktığına
üzüldüğümüz, yerinde durduğuna şaşırdığımız işlerdir.

image

• Dizilerin sürelerini düşündükçe her hafta neredeyse bir film çekiyorsunuz. Oysa yurt dışında takip ettiğimiz birçok dizi 45-50 dakika. Bizde bunu uygulamak mümkün değil mi?

Yurtdışını bölersek; Kuzey Amerika ve Avrupa da sit-com’lar 25, dramalar 40-45 dakika. Uzakdoğu ve Güney Amerika da ise dramalar yaklaşık 60 dakika. Bizde ise dramalar 90 dakika ve üzeri. Bu uzun minütajın sebebi tamamen finansman ve reklam süreleri/periyodları’na ilişkin kurallar ile alakalı. Basit bir orantı yaparsak, reklam saniye ücretleri 2 katına çıkarsa, dizileri 45 dakika yapabilirsiniz. Böylece işlerin niteliği artar, çalışma koşulları da o oranda düzelir. Bunu uygulamak tabi ki mümkün ama önce ekonomik şartların buna yol vermesi gerekli.

• Elinize bir proje geldiğinde onun uygulanabilir olup olmadığını hangi kriterlere göre belirliyorsunuz?

Hikaye en önemli unsur, yeni bir hikaye zaten yok ama burada, akıcı bir dil, sürükleyici bir anlatım ve gerçekliğe uygun karakter yapıları devreye giriyor. Ardından işin mali kondisyonu, şartlar içinde yapılabilirliği ve ne kadar süreklilik arz edebileceği gibi kriterleri değerlendiriyoruz.

• Yapım şirketlerinin bir dizinin devamında rolü nedir? Yani tek karar merci kanallar mı?

Görece değişir tabi, yapım şirketleri çaba konusunda farklı seviyeler sergilerler fakat tek merci kanaldır şu an için. Şu an için diyorum çünkü gelecekte yapım şirketi diye bir kavram kalacağına inanmıyorum. Gelecekte Yapım Stüdyoları olacak ve kanallar ile çözüm ortaklığı prensibiyle hareket edilecek. Şu an için sektöre uzak bir kavram gibi duran pilot bölümler ortak finansmanla çekilip onanacak, garantörlü yapılar kurulacak ve bu endüstrileşmeyle birlikte bu durumlar adil bir dengeye oturacak.

Hayalinizde gerçekleştirmek istediğiniz bir proje var mı? Varsa sizi durduran nedir?

Var, olmaz mı? Durduran iki şey var, nakit ve vakit..

Fikir hırsızlığının en çok yaşandığı sektörlerden birindesiniz aslında. Bir şeylerin ufak tefek parçaları ile oynayıp yeni bir şey gibi sunabiliyorlar. Böyle bir durumla karşılaştınız mı?

Şu ana kadar 2 defa karşılaştım. Birinde hukuk mücadelesini kazandım, üstelikte bir kanala karşı. Diğerinde ise dava süreci yakında başlayacak. Umarım adalet bir kez daha tecelli eder.

• Hem Ali Leskay olarak hem Avşar film olarak yakın zamanda olacak projelerinizden bahseder misiniz?

Avşar Film’in dizi, sinema filmi ve sinema salonu işletmeciliği adına bir çok projesi mevcut ama tamamına hakim değilim, her işin başında ayrı ayrı profesyoneller var, “Bugünün Saraylısı” ile o kadar meşgulüm ki genel kondisyonla ilgili çok haberli olamıyorum. Ama yoğunluğumun
rutine döneceği Aralık- Ocak aylarında, Avşar Film adına, hikayesine çok inandığım bir sinema filminin senaryo ve cast hazırlığına başlayacağım. Proje onaylanırsa Haziran’da çekimlerine başlarız, Kasım 2014 gibi de vizyona girer.

1377160514775

Bir şey söyle ?

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s